تشدید درگیری‌های مسکو و واشنگتن در میدان افغانستان

گزارشگر:شنبه 5 حمل 1396 - ۰۴ حمل ۱۳۹۶

تنش‌های امریکا و روسیه روی مسایل افغانستان بالا گرفته است.
روسیه ماه آینده میزبان نشستی دربارۀ صلح افغانستان خواهد بود. اما امریکا از اشتراک در این نشست خودداری کرده است. مقامات امریکایی روسیه را به حمایت از طالبان متهم می‌کنند. اما مسکو این اتهامات را بی‌بنیاد می‌خواند. +
mandegar-3برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که امریکا علاقمند نیست روسیه در مسایل صلح و جنگ افغانستان مداخله کند. آگاهان معتقد هستند که مقامات امریکایی تلاش خواهند ورزید از حضور نمایندگان افغانستان و پاکستان نیز در این نشست جلوگیری کنند.
یک مقام وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه گفته بود که امریکا در نشست چندجانبه صلح درباره افغانستان که ماه آینده میلادی در روسیه برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.
این مقام در مورد امتناع امریکا از این نشست گفته که با امریکا پیش از دریافت این دعوت‌نامه مشورت نشده است و نیز اهداف روسیه از این نشست را نمی‌دانند.
با آن‌که از این مقام ارشد امریکایی نامبرده نشده؛ اما گفته که امریکا مایل است با روسیه همکاری کند تا بحران ۱۶ساله افغانستان پایان یابد و رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا این مسأله را در دیداری از روسیه در ماه اپریل مطرح خواهد کرد.
در عین حال روسیه رسماً از امریکا خواسته تا در نشست مسکو که ماه اپریل سال روان در مورد چگونگی گفت‌وگوهای صلح در افغانستان برگزار می‌شود، شرکت کند.
ضمیرکابلوف نماینده رییس جمهور روسیه درامور افغانستان اعلام کرده که نشستی درباره صلح افغانستان در ماه آینده با حضور ۱۲ کشور جهان در مسکو برگزار می‌شود.از نمایندگان چندین کشور آسیای مرکزی و ایالات متحده امریکا دعوت شده تا در این نشست شرکت کنند.
کابلوف تأکید کرده که طالبان در این نشست دعوت نخواهند شد؛ اما دفتر قطر طالبان از این نشست استقبال کرده و گفته‌اند: در صورتی که از آنان دعوت شود، در نشست مسکو اشتراک خواهند کرد.
از سویی هم، محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که ایالات متحده امریکا و روسیه باید برای سهولت بخشیدن روند صلح در افغانستان تلاش‌های مشترک کنند.
مشاور شورای امنیت افغانستان افزوده که ما آرزومندیم که افغانستان بستر هماهنگی امریکا، روسیه و سایر کشورهای کلیدی به خاطر مبارزه در برابر هراس افگنی و تولید مواد مخدر باشد، چون همه ما خواهان موفقیت در این عرصه‌ها و رسیدن به صلح هستیم. ما باورمندیم که زمان آن رسیده تا افغانستان بستر همکاری مشترک نه تقابل کشورها باشد.
اما، برخی آگاهان باور دارند تا زمانی که تروریستان و مواد مخدر به آسیای میانه نرسند، جنگ در افغانستان متوقف نخواهد شد. این آگاهان مسایل منطقه‌ با اشاره به نشست چند جانبۀ صلح مسکو در مورد افغانستان که قرار است در ماه آینده برگزار شود، می‌گویند که امریکا هنوز به نیتجۀ بر قراری صلح در افغانستان نرسیده است. در همین برخی کارشناسان دیگر روسیه را متهم به حمایت از طالبان می‌کنند و می‌گویند که نشستی که قرار است برای افغانستان در مسکور برگزار شود منفعتی برای کابل ندارد و باعث تشدید رقابت های میان این دو قدرت جهانی در میدان افغانستان می شود.
آگاهان می‌گویند که امریکا و روسیه نباید در کشمکش‌های شان افغانستان را به یک سوریه دیگر تبدیل کنند.
در همین حال، دولت پاکستان با نماینده‌گان طالبان هفتۀ گذشته در اسلام آباد دیدار کرده ا ست و نماینده‌گان طالبان شرایط خود را با پاکستانی‌ها در میان گذاشته و از آنان خواسته اند تا زندانیان طالبان را از زندان‌های پاکستان آزاد کنند.
گفته شده که این نشست‌ جهت آوردن فشار بالای طالبان قبل از برگزاری نشستی قرار است در ماه اپریل در مورد مذاکرات صلح افغانستان در مسکو انجام شود، روی دست گرفته شده است.
هیأت رهبری طالبان را در این نشست، ملا محمد عباس که در مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۵ اشتراک کرده بود، بر عهده داشته و امیر خان متقی وزیر تحصیلات عالی در دورۀ طالبان، ملا محمد ترابی وزیر عدلیه، ملا سعدالدین نمایندۀ شورای کویته در بلوچستان و ملا داوود نمایندۀ شورای پشاور طالبان، در این نشست اشتراک کرده بودند.
احمد سعیدی با اشاره به دیدار سران طالبان با مقامات کشور پاکستان، می‌گوید که پاکستان هراس دارد بودجۀ مالی‌یی را که امریکا برای مبارزه با تروریسم به این کشور پرداخت می‌کند قطع کند.
آقای سعیدی تصریح کرد که پس از دونیم ماه قرار است، دولت امریکا به کنگره این کشور گزارش دهد، امکان دارد که به رغم قطع بودجۀ مالی امریکا به پاکستان، تعزیراتی را به‌خاطر حمایت پاکستان از تروریسم بالای این کشور وضع کند؛ اما پاکستان تلاش دارد که با انجام دیدار با سران طالبان خود را طرف دار صلح و عدالت معرفی‌کند.
نشست چند جانبه مسکو در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان، در حالی بر گزار می‌شود که کورتیس اسکوپراتی، فرمانده ارشد نظامی ایالات متحده در پیمان ناتو، در کنگرس امریکا گفته که در این اواخر شاهد افزایش نفوذ روسیه بر گروه طالبان بوده‌اند که شامل همکاری و حتی فراهم آوری تدارکات برای گروه طالبان می‌شود. یک جنرال ارشد امریکایی در اروپا، روسیه را به حمایت از طالبان متهم کرده و گفته است با توجه با گستره کنترل طالبان در جنوب افغانستان این احتمال وجود دارد که مسکو در حال کمک به این گروه باشد.
جنرال کورتیس اسکارپاروتی، فرمانده امریکایی نیروهای ناتو در اروپا، این موضوع را در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنای امریکا بیان کرد. او مدعی شد: من اخیراٌ شاهد افزایش نفوذ روسیه بر شبه‌نظامیان طالبان افغانستان بوده‌ام که این افزایش نفوذ نه تنها در سطح ارتباطات، بلکه شاید حتی در حد تأمین منابع نیز باشد.
پیشتر وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌یی ضمن رد اتهامات مبنی بر حمایت مالی، کمک تسلیحاتی و سهم‌گیری در استقرار کمپ‌های آموزشی برای شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان، گفته بود حلقه‌هایی در داخل و خارج افغانستان می‌خواهند نقش مهم روسیه در مبارزه با تروریسم در این کشور را تضعیف کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.